Vägar till Kärlek Föredrag och Meditation

Föredrag-o-meditation-5-juli_1024x700

Alla vill känna kärlek men få vet hur. Alla vill känna lycka men få vet hur.
Är det verkligen så svårt?
Tomas Ledin sjunger:
Hon e’ flickan, som gör allt för å göra mig lycklig
Flickan, som bara vill mig väl
Hon e’ flickan, som gör allt för å göra mig lycklig
Den enda flickan för min rastlösa själ
-Vi är kära i idén om kärlek i det här samhället. Det verkar ibland som om hela vårt samhälle är inriktad på att hitta rätt person – vi behöver någon som fyller det som vi tror fattas oss. Någon som uppfyller våra önskningar och tillfredsställer våra behov. Vi kan inte vara nöjda på egen hand verkar det som. ”Jag behöver någon som ger mig trygghet och gör att mitt liv blir meningsfullt. Den personen väntar. Jag vet att lycka väntar därute någonstans för mig.”
Det finns en klibbighet, desperation, beroende och självcentrering associerad med denna felaktiga uppfattning av vad kärlek är. Den “kärleken” handlar om mig och vad jag kan få från dig. Det är ”Jag behöver dig för att du ska göra mig lycklig!”.
Vi vill visa en annan väg mot ren riktig kärlek ”Jag vill först lära mig finna min lycka och mening och sedan låta dig dela det med dig samtidigt som jag uppmuntrar dig att söka din lycka och livsmening”. Ren riktig kärlek handlar om vad jag kan ge eller göra för dig och andra. För att kunna ge av mitt överflöd, gränslöst och villkorslöst, behöver jag ta eget ansvar för mitt eget välmående och ge mig själv det som jag behöver för att kunna ge vidare rent till andra. Den riktiga kärleken stärker oss och då vi tar ansvar för vår lycka. Kärlek med fasthållande begär försvagar oss och vi ger bort nyckeln till vår lycka till någon annan.
Kärlek är ett sinne som vill att andra ska vara lyckliga. Det finns tre typer eller nivåer av kärlek; tillgiven kärlek, vårdande kärlek och välönskande kärlek. I korthet är tillgiven kärlek bara människor som vi gillar, som har en varm, sprudlande känsla, hur vår mamma känns när hon inte har sett oss för en stund, bara ovillkorligt glad över att se oss utan att behövande, ”Jag vill att du gör något för ME . ”på grundval av kärlek, om vi tänker på hur snäll någon är, kommer vi att vårda dem – vi finner dem speciella, vi vill ta hand om dem, deras lycka frågor. Så eftersom vi vårda den här personen, är vår fråga ”Är de nöjda?” Svaret är vanligen ”Ja, de skulle kunna vara en mycket lyckligare,” och vi önskar dem till vad de behöver, vad de vill, att vara lycklig nu och alltid. Detta önskar kärlek.
Söker du kärlek och lycka? Kom och dela en stund med oss och möt olika tankar om hur du kan börja älska dig själv och få ren kärlek till andra!

Kommentarer inaktiverade.

